Styrdokument och NorrteljePedagogernas mål
NorrteljePedagogernas arbete bygger på:
- ”Trolleboandan” – ett flexibelt förhållningssätt vilket innebär att barnets behov av trygghet alltid står i centrum genom tillåtande, lyssnande och engagerade pedagoger.
- Skapa goda relationer med föräldrar genom att lyssna på deras funderingar och oro.
- NorrteljePedagogerna erbjuder en god pedagogisk verksamhet där omsorg, fostran och lärande bildar en helhet.
- Lärandet löper som en röd tråd i allt vi gör tillsammans. Planerad undervisning är lika lärorik som spontan undervisning tex att tillsammans med en pedagog få öva sig i att sätta på sig strumporna och samtidigt räkna tårna.
- Vi vill att barnen ska ha roligt och att deras stjärneögon ska lysa.
NorrteljePedagogernas styrdokument
- Läroplanen(Lpfö-18)
- Skollagen
Vårt uppdrag – enligt läroplanen – är att lägga grunden för ett livslångt lärande genom att förskolan skall vara rolig, trygg och lärorik.
- NorrteljePedagogernas mål.
Kärnan i vår värdegrund och vårt pedagogiska arbete är ”Trolleboandan”.
- Vi ska se varje situation utifrån barnet.
- Våra krav ska ställas utifrån barnets behov av trygghet.
- Barnets behov av trygghet ska styra vårt handlande.
- Barnets behov av trygghet får aldrig åsidosättas.
Normer och värden
Vi vill att:
- Barnen ska ha roligt på förskolan.
- Barnen lär sig umgås och hantera konflikter där pedagogerna finns med för att trösta, lära och handleda.
- Barnen ska känna sig hörda och att allas åsikter blir belysta för då kan barn utveckla empati, respekt och kamratskap.
Omsorg, utveckling och lärande
Vi vill:
- Att barnens stjärneögon ska lysa.
- Tillvarata barns lust och nyfikenhet till lärande.
- Att lärandet löper som en röd tråd under dagen i allt som sker.
- Att barnen utvecklar tillit till sin egen förmåga och därmed blir en självständig individ.
- Ge barnen tid till lek där pedagogerna finns med. Leken lär.
- Utveckla barnens motorik och kroppsuppfattning.
- Lära barnen värna sin hälsa.
Barns delaktighet och inflytande
Vi vill:
- Att barnen ska ha inflytande över sin vardag genom att pedagogerna aktivt lyssnar, läser av och bekräftar barnets känslomässiga behov.
- Ge barnen tid.
- Ge barnen valfrihet och inflytande i vardagen.
Förskola och hem
Vi vill att:
- Föräldrar och barn ska mötas av professionella, engagerade och närvarande pedagoger.
- Föräldrar ska känna förtroende för vår förmåga att samspela med och förstå barnet.
- Föräldrar ska kunna ta upp funderingar och oro.
- Föräldrar ska känna att deras synpunkter beaktas och att de blir delaktiga i utvärdering.
Övergång och samverkan
Vi vill:
- Avsluta förskoletiden på ett positivt sätt.
- Inbjuda förskoleklassens lärare för att överlämna barnen med en sammanfattning om förskoletiden.
- Besöka skolan.
Vår värdegrund/Trolleboandan 24/25 Klicka här
Plan mot diskriminering och kränkande behandling - Klicka här
|
---|